Leerlingen ISK Wereldschool

Ontmoet onze leerlingen

Gewoon goed je best doen!

Mijn naam is Hussin. Ik ben 15 jaar en kom uit Syrië. Ik woon al één jaar in Waalwijk. Daar woon ik met mijn ouders en mijn broer. Ik vind het hier heel leuk. Het is een mooie school en ik ontmoet veel goede leerlingen. De docenten helpen me altijd met alle vakken. Het moeilijkste vak vind ik biologie en het leukste vak is Engels. Ik hou van de Engelse taal. Nederlands is makkelijker dan Engels en ook een mooie taal. Er zijn niet veel moeilijke Nederlandse woorden, maar ‘uniek’ vind ik wel een raar woord, omdat het moeilijk uit te spreken is.

Op mijn eerste dag was ik best een beetje bang. Gelukkig was mijn broer er ook. Na twee weken was ik gewend op school. Dat kwam omdat ik hier een goede vriend vond. En wat leuk is, is dat ik hier ook meisjes als vriend heb.
Ik voel me hier veilig. Ik kom uit een land waar er oorlog was. In Syrië droegen we dezelfde kleding als we naar school gingen. Een schooluniform zorgde ervoor dat iedereen gelijk was. Dat is het enige dat ik hier mis op school.
Ik wil later advocaat worden. Ik hou van regels en dan kan ik mensen helpen, als iemand problemen heeft. Door gewoon goed mijn best te doen en respect te hebben voor de leraren heb ik hier een fijne tijd.

Maak veel vrienden!

Ik ben 16 jaar oud en heet Mohammed Idris. Ik kom uit Eritrea, ga naar deze school en ik werk bij de McDonald’s. Voetbal is mijn sport en dat doe ik in Drunen waar ik ook al twee jaar woon. Ik woon samen met mijn ouders en zes broers. Verder heb ik nog vier broers. Zij wonen in Frankrijk, Soedan en Eritrea.

Het is hier heel leuk op school. Ik ontmoet veel nieuwe mensen. Daardoor heb ik inmiddels veel vrienden. Op school krijg ik hulp bij computerles en andere moeilijke lessen. Het huiswerk is best veel, maar ik heb het bijna altijd af en als dat niet lukt moet ik nablijven en kan ik het op school afmaken. De Nederlandse taal is best moeilijk, maar met de jongens van mijn voetbalteam en op het werk praat ik veel Nederlands en dat helpt me goed, naast de lessen op school natuurlijk. Thuis praten we Tigrinya, de taal van Eritrea. Ik wil dat mijn ouders ook nog beter Nederlands gaan praten en daarom geef ik ze Nederlandse les uit mijn boeken. Nu moet ik vaak nog voor hen tolken.

Volgend jaar ga ik naar het mbo. Ik blijf hier wel elke week even binnenlopen hoor, want anders ga ik mijn school te veel missen. Later wil ik profvoetballer wor-den. Ik train veel en scoor vaak. Ik denk dat ik er goed in ben. ICT vind ik het leukste vak op school. Als ik geen profvoetballer word, dan ga ik de ICT in. Mijn tip voor nieuwe leerlingen is om veel films in het Nederlands te kijken en snel vrienden te worden met Nederlanders.

Kletsen met vriendinnen is leuk!

Mijn naam is Laura, ik ben 18 jaar en kom uit Venezuela. School is heel leuk in Nederland. Doordat ik al in veel landen heb gewoond, spreek ik verschillende talen: Spaans, Engels, Italiaans en nu dus ook sinds twee jaar Nederlands. Tegen nieuwe leerlingen zou ik willen zeg-gen: ’stel veel vragen aan je docenten en wees niet bang om Nederlands te spreken!’

Ik ben Vanessa en kom uit Polen. Mijn vader werkte al zes jaar in Nederland en sinds twee jaar wonen mijn moeder en ik hier ook. In Polen zijn de docenten minder aardig dan in Nederland. Thuis hebben we twee honden en twee konijnen. Ik vind dieren geweldig en wil later ook graag met dieren gaan werken. Op school vind ik biologie en geschiedenis de mooiste vakken.

Ik ben 13 jaar, kom uit Syrië en heet Fatima. Sinds 1,5 jaar woon ik met ons gezin in Nederland. Ik heb vier broertjes en één zus. In Syrië had ik een schooluniform en op school waren geen computers. Ik doe hier goed mijn best zodat ik later dokter kan worden. Ik houd ervan om mensen te helpen. Het sporten op school is leuk. We doen basketbal, voetbal, tennis en badminton. We sporten één keer per week.

Laura, Vanessa en Fatima zitten in dezelfde klas en zijn vriendinnen geworden. Ze helpen elkaar met huiswerk en kletsen in de pauze veel over alles wat er op school gebeurt.